Frilans Finans-logotyp
Frilans Finans Tillgänglig i Google Play
HÄMTA

Så mycket ska du ta betalt som frilansare

Att frilansa på deltid eller heltid blir alltmer populärt när allt fler tar makten över sin arbetstillvaro. Men det finns utmaningar, särskilt i början, som prissättningen. Det är viktigt att frilansare inser sitt värde och sätter rätt pris. Ett tips är att både fråga andra som frilansar hur mycket de tar betalt och att anpassa priset utifrån bland annat rollen, uppdragets längd och den egna expertisen, säger Stephen Schad, vd på Frilans Finans.

Den som är medlem i ett fackförbund kan kontakta detta för att få lönestatistik för sin bransch och det går även att få offentliga uppgifter från Statistiska centralbyrån. Ibland går det också att få reda på vad en konsultbyrå eller annan organisation som erbjuder en tjänst tar betalt. Men i slutändan behöver du sätta ett pris baserat på flera olika faktorer.

Se till att det är tydligt vilka arbetsuppgifter, vilken tidsåtgång och tillgänglighet som förväntas av dig innan du förhandlar om priset. Det gör det enklare om uppdraget växer och du behöver ändra prissättningen.

– Undvik att tala om pris direkt i den första kontakten med en potentiell uppdragsgivare. Lyssna i stället in, lyft hur du kan bistå och återkoppla om kostnaden när du har sammanfattat behovet.

 

Erfarenhet och komplexitet bör speglas

Ett fast pris kan å ena sidan vara bra för kunder som vill veta kostnaden i förväg. Men då är det viktigt att man som frilansare eller konsult är tydlig med vad som ingår. Timpris kan å andra sidan vara både enklare och mer lönsamt, exempelvis i ett nytt kunduppdrag där förutsättningarna kan ändras snabbt.

Om frilansaren ersätter en byrå kan det finnas mer förhandlingsutrymme än om företrädaren är en annan frilansare. Erfarenhet och uppgifternas komplexitet bör också speglas i prissättningen.

– Mer erfarenhet och kunskap inom ett visst område kan motivera en högre prissättning. Hos Frilans Finans kan Förhandlingsjouren hjälpa till med både frågor om ersättning och villkor för uppdragen, säger Stephen Schad.

 

Sex saker du bör tänka på inför prissättning

  • Se till att förstå din roll i organisationen som köper dina tjänster.
  • Ersätter du en byrå eller en person? Det kan påverka förhandlingsutrymmet.
  • Bör du använda fast pris eller timpris?
  • Vad är priset för en liknande tjänst som en organisation respektive frilansare använder? Jämför men gör en egen bedömning.
  • Hur ser kravet på tillgänglighet ut?
  • Tänk på att ditt timpris som frilansare även ska täcka obetalt administrativt arbete och eventuella luckor med färre uppdrag.

Läs mer om prissättning HÄR

Kontakta förhandlingsjouren HÄR