Frilans Finans-logotyp
Frilans Finans Tillgänglig i Google Play
HÄMTA

Personal branding för frilansare – så kommer du igång

Att bygga ett starkt personligt varumärke kan vara ett kraftfullt verktyg för att attrahera nya uppdrag och kunder som frilansare. Personal branding handlar om att sätta en strategi för hur du syns utåt och skapa förtroende inom din bransch. Experterna Mikaela Aare och Alina Borg delar sina bästa tips för att komma igång.

“Personal branding är ditt personliga varumärke, det du som frilansare har makt över och det som kommer föra din talan, även när du inte är i rummet. Utan ett starkt varumärke har du inte lika många möjligheter,” förklarar Mikaela Aare, varumärkesstrateg.

 Mikaela specialiserar sig på att hjälpa entreprenörer och thought leaders att bygga visuella varumärken som får dem att sticka ut inom sina branscher. Hon menar att ett starkt varumärke är ett av frilansarens viktigaste verktyg för att locka till sig nya kunder.

 Alina Borg, frilansjournalist och spökskrivare för nordiska företagsledare, hjälper andra att positionera sig och bygga sina personliga varumärken via LinkedIn och andra medier.

 “Personal branding är superviktigt för frilansare nu när arbetsmarknaden förändras så snabbt. Med AI som demokratiserar tekniska färdigheter blir det ännu viktigare att visa vad som gör just dig unik – din empati, storytelling, självinsikt, driv och kreativitet. Genom dina personliga berättelser kan du nå uppdragsgivare som söker specialistkompetens de inte kan hitta någon annanstans. Du blir din egen ‘unique selling point’ helt enkelt,” förklarar Alina.

 

Lyft din berättelse och det som gör dig unik

Personal branding handlar om att framhäva det som gör dig unik och får dig att sticka ut på marknaden och inom din yrkesroll.

“Vad är det som får folk att haja till om dig? Sätt dig ner och skapa en intressant hisspitch – en kort berättelse om vem du är. Din pitch behöver vara mer än din titel och expertis. Hur kan du sticka ut?” säger Mikaela Aare.

När det gäller innehåll att dela och prata om, både i sociala medier och i mötet med andra, är det viktigt att vara generös, öppen och dela med sig av sin kunskap.

“Var den som kommer med värde, inte bara tar. Se dig själv som någon med mycket att bidra med, för det har du. Vi är ofta rädda för att sticka ut och bli sedda, men genom att våga vara mer synlig i små steg bygger du en superkraft som många andra inte har – just för att många inte vågar. Kapitalisera på det som gör dig till dig, och våga vara annorlunda,” säger Alina.

Hon lyfter också vikten av att äga sin egen berättelse och använda sitt unika perspektiv för att skapa innehåll som är mer mänskligt och engagerande.

”Som finlandssvensk med erfarenhet från Finland, Sverige och USA, har jag en unik syn på hur man kan använda sitt personliga varumärke för att nå framgång. Att lära dig konsten av att dela personliga berättelser på ett professionellt sätt gör dig mänsklig och till någon andra ser fram emot att jobba med,” förklarar hon.

 

Tips för att komma igång med personal branding

  • Skapa en hisspitch om dig själv. Hur skulle du beskriva dig själv och det du gör på under en minut? Testa att skriva ner din pitch och öva på att säga den högt inför en vän eller frilanskollega.
  • Välj en eller två huvudplattformar att satsa på. Gör research om din målgrupp och uppdragsgivare för att avgöra var du ska synas. “Hitta de digitala plattformar där dina drömuppdragsgivare hänger och satsa helhjärtat där,” menar Alina.
  • Berätta din story. Börja dela en kort berättelse eller insikt varje vecka, och fundera på hur du kan väva in personliga perspektiv som samtidigt skapar relevans för andra. “Var konsekvent, men börja i liten skala,” säger Alina.
  • Våga nätverka. Delta i event och konferenser inom din bransch. “Bygg din hisspitch och börja nätverka!” tipsar Mikaela.

Den 13 februari kommer Mikaela Aare och Alina Borg till Frilans Finans Stockholmskontor på Gamla Brogatan 13 för ett frukostseminarium om personal branding. Signa upp för att delta fysiskt HÄR