När du landat i vad du vill erbjuda är det dags att kommunicera ut det för världen så tydligt som det bara går. Genom att bygga ditt varumärke ökar du chansen att nå ut i bruset och attrahera rätt uppdragsgivare. Här ger Anna Holmquist, som har startat plattformarna Gazzine och Starcontent, några enkla tips på hur du kan bygga ett starkt varumärke.
Bygg upp en närvaro på olika plattformar
I dag går det inte att bortse från sociala medier och andra plattformar om man vill bygga sitt varumärke. Det gäller inte minst för dig som driver en egen verksamhet. Fundera igenom vilka du behöver synas på. Om du är en egenanställd inredare ska du kanske använda dig av Pinterest, Tumblr eller Houzz. Om du är en frilansande journalist är Gazzine ett bra val. Om du är kodare kanske du ska finnas på Upwork och så vidare.
Samtidigt bör du såklart överväga vilken närvaro du ska ha på LinkedIn, Facebook, Instagram och Youtube. Var finns din målgrupp och vilken kanal lämpar sig bäst för din tjänst och dina ändamål? Bestäm dig för hur du vill använda plattformarna samt hur du ska berätta om dig själv och de tjänster du säljer. Var konsekvent i hur du hanterar ditt flöde och håll dina kanaler uppdaterade.
Kom ihåg att använda plattformarna smart. Visa vad just du är expert på, hjälp potentiella kunder att lösa problem, berätta om nöjda kunder samt hur du hjälpte dem och agera som en pålitlig källa för kunskap. Ta också en titt på dina privata konton på till exempel Facebook och Instagram och städa bort inlägg som riskerar att skada ditt varumärke.
Vad är din story?
Stora företag är noga med sin story eftersom det är en viktig del av ett varumärke. Storyn bekräftar värderingar och ökar chansen att ditt varumärke fastnar hos potentiella kunder. Vad fick dig att ägna dig åt den verksamhet du har i dag? Vad är du passionerad kring? Vilka värderingar är viktiga för dig? Människor vill kunna relatera till de personer de anlitar, känna att de respekterar dem och delar deras värden. Kom därför ihåg att prata om ovanstående på din hemsida, i dina sociala medieprofiler (där det går) och i möten med kunder. Vinkla det content du skapar för ditt varumärke så att det reflekterar saker som är viktiga för dig.
Lista dina fördelar och prata om dem
Dina egenskaper är också en del av ditt varumärke. Om bilden av ditt varumärke inte rimmar med din personlighet kommer dina kunder inte att köpa den. Är du snabb och leveranssäker eller noggrann och detaljorienterad? Det går självklart att vara både och men för att sticka ut och verka trovärdig kan det vara bra att betona de egenskaper som stämmer bäst in på dig. Gör en lista på dina positiva egenskaper och bygg ett varumärke som visar på och resonerar med dessa.
Skapa din ”look”
Skapa en logga som reflekterar ditt varumärke. Tänk på att loggan ska kunna exponeras på många olika ställen – på din webbplats, dina sociala medieprofiler, dina fakturor och kanske i din mejlsignatur. Antingen skapar du din logga med hjälp av en onlinetjänst eller så anlitar du en designer. Ta också ett par bra foton av dig själv som du kan använda i olika sammanhang, till exempel i sociala medier, vid eventuella mediesammanhang samt i pitcher och kundmöten.
Ta vara på det som dina kunder säger om dig
Ta för vana att alltid be dina kunder om feedback efter avslutat arbete. Se till att reda ut eventuell kritik och klagomål och ta åt dig av det som fungerat bra. Våga fråga om du får använda nöjda kunder som referenser till nya kunder och berätta om dem i dina kanaler. Det bästa sättet att bygga din trovärdighet är genom att de som är eller har varit dina kunder berättar för andra hur nöjda de blev med din hjälp.
Gör dig till expert på ditt område
Inget höjer din trovärdighet så mycket som att betraktas som en expert inom ditt område. Och faktum är att du kan skapa din expertstatus själv. Skapa en personlig blogg och dela med dig av tips och tricks inom din nisch i sociala medier, eller erbjud dig att tala på events. Dels bygger du din expertstatus, dels får du chansen att nå ut med ditt varumärke till potentiella kunder.