Frilans Finans-logotyp
Frilans Finans Tillgänglig i Google Play
HÄMTA

6 tips för att bygga ditt varumärke

När du landat i vad du vill erbjuda, då är det dags att kommunicera ut det för världen så tydligt som det bara går. Självklart är kvaliteten på det jobb som du utför viktigt för att få nya uppdrag men genom att bygga ditt varumärke så ökar du chansen att nå ut i bruset samt attrahera rätt uppdragsgivare.

Här är några enkla knep från Anna Holmquist som har startat plattformarna Gazzine och Starcontent för hur du kan utveckla kommunikationen om ditt varumärke:

1. Bygg upp en närvaro på olika plattformar

I dag går det inte att utesluta sociala medier och andra plattformar om man vill bygga sitt varumärke. Fundera igenom vilka du behöver synas på. Om du är en egenanställd inredare ska du kanske använda dig av Pinterest, Tumblr eller Houzz. Om du är en egenanställd journalist är Gazzine ett bra val. Om du är kodare kanske du ska finnas på Upwork osv.

Samtidigt bör du såklart överväga vilken närvaro du ska ha på LinkedIn, Facebook, Instagram och Youtube. Vart finns din målgrupp samt vilken kanal passar bäst för dig att beskriva din verksamhet på? Bestäm dig för hur du vill använda de plattformarna du väljer och hur du ska berätta om dig själv och de tjänster du säljer. Var sedan konsekvent och håll de plattformar du väljer uppdaterade.

Kom ihåg att använda plattformarna smart. Visa vad just du är expert på, hjälp potentiella kunder att lösa problem, berätta om nöjda kunder och hur du hjälpte dem och agera som en källa till relevanta råd och kunskap.

Ta också en titt på dina privata konton på till exempel Facebook och Instagram och städa bort inlägg som riskerar att skada ditt varumärke.

2. Vilken är din story?

Stora företag är noga med sin story eftersom det är en viktig del av ett varumärke. Storyn bekräftar värderingar och ökar chansen att ditt företags varumärke fastnar hos potentiella kunder. Vad drev dig att ägna dig åt den verksamhet du har i dag? Vad är du passionerad kring? Vilka värderingar är viktiga för dig? Människor vill kunna relatera till egenanställda de anlitar, känna att de respekterar dem och delar deras värden. Kom därför ihåg att prata om ovanstående på din hemsida, i dina sociala medieprofiler (där det går), i möten med kunder samt vinkla det content du skapar kring ditt varumärke så att det reflekterar saker som är viktiga för dig.

3. Lista dina fördelar och prata om dem

Dina egenskaper är också en del av ditt varumärke och om bilden du bygger upp kring ditt varumärke inte rimmar med din personlighet kommer dina kunder inte att köpa den. Är du snabb, serviceminded och en sån som alltid håller dina deadlines eller är du noggrann och detaljorienterad? För att lättare veta hur du ska bygga upp ditt varumärke kan det hjälpa att göra en lista på dina positiva egenskaper som du ser i dig själv och sedan skapa ett varumärke som visar just dessa.

4. Skapa din ”look”

Skapa en logga som reflekterar ditt varumärke. Tänk på att loggan ska kunna exponeras på massor av olika ställen – på din webbplats, dina sociala medie-sidor, dina fakturor och kanske i din mejlsignatur. Det finns program online där du kan få hjälp att skapa din logga eller så anlitar du en designer. Ta också ett par snygga foton av dig själv som du kan använda i olika sammanhang, till exempel i sociala medier eller vid eventuella mediesammanhang samt vid pitcher för att introducera dig och din business.

5. Ta vara på det som dina kunder säger om dig

Ta för vana att alltid be dina kunder om feedback efter avslutat arbete. Se till att reda ut eventuell kritik och klagomål och sug i dig det som fungerat bra. Våga fråga om du får använda nöjda kunder som referenser till nya kunder och berätta om dem i dina kanaler. Trovärdigheten för dig byggs allra bäst genom att de som är eller har varit dina kunder berättar för andra hur nöjda de blev med din hjälp.

6. Gör dig till expert på ditt område

Inget höjer din trovärdighet så mycket som om du utses till expert inom ditt område, och du kan skapa din expertstatus själv. Skapa en personlig blogg och dela med dig av tips och tricks inom din nisch i sociala medier, eller erbjud dig att tala på events. Dels bygger du expertstatus, dels får du chansen att nå ut med ditt varumärke till potentiella kunder.