Den svenska arbetsmarknaden möter oförutsägbara ekonomiska utmaningar – och behovet av en flexibel och expertisdriven arbetskraft växer.
Uppdragsbaserat arbete har blivit en allt starkare trend inom försäljningssektorn.
– Det har skett en attitydförändring under och efter pandemin, säger Viktor Hernborg, affärsområdeschef på SalesOnly.
I takt med digitaliseringen byter allt fler bolag strategi: bort från fasta anställningar och in med uppdragsbaserad arbetskraft.
– Genom att ”hyra” arbetskraft kan vi snabbt anpassa oss och fokusera på det vi gör bäst, säger Gustav Trolle, vd för Digital Island.
I många branscher stiger behovet av flexibilitet och anpassningsförmåga.
Iris Lindholm, HR-specialist på Complyit, belyser vikten av uppdragsbaserad arbetskraft:
– Det är en win/win-situation där de större bolagen kan lära sig nytt och de mindre bolagen kan få tillgång till erfarenheter, säger hon.
“1999 tog vi ett strategiskt beslut att alla som arbetar på frilansbasis hos oss ska fakturera via egenanställningsbolag eller ha eget. Nu kan vi snabbt och enkelt rekrytera personal som direkt kan komma igång och arbeta.”
- Rikard Troell Norén, VD, NEP Sweden
”Samarbetet med Invoicery Business ger oss möjlighet att fokusera på vår kärnverksamhet. Det är tryggt, vi vet att alla urbers får sina pengar samt att skatt och arbetsgivaravgifter betalas in.”
- Per Thille, COO, urb-it
“Jag ser bara fördelar med egenanställningsformen. Våra uppdragstagare kan få sina pengar redan nästa dag och vi har effektiviserat vår verksamhet. Det är enkelt och flexibelt.”
- Marianne Nilsson, Chef Redovisning & Royalty, Bonnierförlagen